Szövegírónak születni kell?
Apr 04, 2024Gyakorlás és készségek fejlesztése
A mai rohanó világban eredményeket és sikereket akarunk. Most azonnal. Vagy még jobb tegnapra. Persze, tudjuk, hogy a jó munkához idő kell, de várni és türelmesnek lenni bizony sokszor még nagyobb kihívás, mint a cél elérése, amiért küzdünk. Nincs ez másképp egy szövegíró esetében sem.
Egy készség elsajátítása azonban mindig időbe telik. A tökéletesítése meg még többe.
Képzeld el, hogy megkérlek, főzz nekem egy gulyáslevest. Neked viszont fogalmad sincs, hogyan kell elkészíteni. Ja, és hozzávalókat sem adok. Ugye egyértelmű, hogy így nem fog menni?
Nos, a copywriting, vagyis a meggyőző szövegírás esetében is pontosan ugyanez történik.
Ezért aztán amikor valaki megkérdezi tőlem, hogy copy-nak születni kell-e, akkor mindig ugyanaz a válaszom:
a meggyőző szövegírás titka a nagyon sok (!) gyakorlás- és néhány készség (ki)fejlesztése.
A mai cikkemben a 3 legfontosabb ilyen adottságról mesélek.
Soha ne lankadjon a kíváncsiságod- szövegíróként meg aztán főleg ne!
A copywriting a meggyőzés művészete, meggyőzni azonban csak akkor tudunk valakit, ha tudjuk, hogy MIRŐL és KIHEZ beszélünk.
Ismernünk kell a pontos buyer perszónát (a célszemélyt, akinek eladni akarunk) és a terméket/szolgáltatást is, amit kínálunk. Mindent tudnunk kell róluk- ahogy a szülővárosomban mondják- tokától-bokáig.
Ahhoz, hogy megismerd mind a célszemélyt, mind a terméket, szolgáltatást, kérdezni kell. Sokat és helyesen, nem csak vaktában lövöldözve. Szövegííróként nem tudod elkerülni ha akarod, ha nem.
Az idő pénz, akkor is, ha saját magadnak írsz szöveget, akkor meg még inkább, ha ügyfélnek.
Ahhoz, hogy sikerüljön olyan kérdéseket feltenned, amelyek lehetővé teszik, hogy belemássz az ügyfeled fejébe és meg is értsd őt, kíváncsi embernek kell lenned.
Ez pedig sokféle új horizontot nyit meg:
- új ötletekkel fogsz előállni,
- ott is meglátod a lehetőségeket, ahol mások már az út végét látják.
- a tanulási kedvedet pedig garantáltan folyamatosan táplálni fogod.
Ahhoz, hogy ezt elérd, csupán hajlandónak kell lenned rá. Hogyan?
Kérdezz és kérdőjelezz meg mindent!
Imádom ezt a gyakorlatot! Annyira egyszerű és abszolút semmi nem kell hozzá, csupán a kíváncsiság.
Ha van gyereked, akkor még könnyebb lesz gyakorolni- csupán csináld azt, amit ők: kérdezd meg magadtól újra és újra, hogy mi miért van.
(Az én kisfiam 6 éves, már egy ideje éljük ezt a fárasztó, de egyben csodálatos időszakot😊.)
Mert minél több dolgot kérdezel meg magadtól, annál több dolgot fogsz felfedezni. Ez pedig elengedhetetlen, ha profi szövegíró akarsz lenni, és a meggyőző írásból akarsz megélni.
Úgy éljük az életünket, hogy mindent tényeknek veszünk: „Ez ilyen. „Azt úgy kell csinálni.”, „Ezt így mondjuk”. „Ahhoz nem nyúlunk.”
Mostantól kezdd el hozzáadni a „Miért?”-et:
Miért ilyen? Miért kell úgy csinálni? Miért mondjuk így? Miért nem nyúlunk hozzá?
Hidd el, még a legnyilvánvalóbb dolgok is okozhatnak meglepetést- és szülhetnek új ötleteket.
Mondj nemet a fásult rutinra!
Ha minden nap ugyanazt csinálod, akkor könnyen gödörbe léphetsz: átkapcsolsz robotpilóta üzemmódba, ami egy kreatív elme számára lassú szakmai öngyilkosság is lehet.
Nem, nem azt mondom, hogy kéthavonta utazgatnod kell ahhoz, hogy még véletlenül se kerülj a közelébe ennek az állapotnak. A megoldás sokkal egyszerűbb, és könnyen alkalmazhatod te is.
Tanulj meg nyitottabbnak lenni a mindennapi apró dolgokban is: menj más útvonalon munkába, vagy próbálj ki új dolgokat a munkahelyi menzán.
Mert a rugalmasság egy profi szövegíró rutinjában elengedhetetlen ahhoz, hogy olyan új dolgokat fedezzen fel, amelyek valóban érdeklik.
Fordulj őszinte érdeklődéssel mindenhez, amit teszel!
Még egy gyerekkori példával jövök: mostanában azt játsszuk a fiammal, hogy nem szabad rálépni a vonalakra a járdán. Vagy ha zebrához érünk, csak a fehér részekhez érhetünk.
Nagyon élvezem ezt a játékot, és nem csak azért, mert kapcsolódhatok általa a kisfiamhoz. Hanem mert megtanít gyermeki ártatlansággal élvezni egy olyan hétköznapi tevékenységet is, mint egy egyszerű kutyasétáltatás.
Szerintem két lehetőségünk van az életben:
- vagy közömbösséget mutatunk a környezetünkkel szemben.
- vagy lelkesek vagyunk, és minden feladathoz és új helyzethez kíváncsisággal és őszinte érdeklődéssel fordulunk.
Ha az utóbbit választod-mint ahogyan én- akkor mindennek meg fogod látni az érdekes és értékes oldalát, célokat tűzöl ki magadnak, és napról napra jobb leszel. Szövegíróként is.
Gyakorold az empátiát!
Egy terméket vagy szolgáltatást csak akkor tudsz igazán meggyőzően kínálni, ha beleélheted magad annak a személynek a helyzetébe, akinek szüksége van rá. Ezt pedig csak úgy fogod elérni, ha elég empatikus vagy.
Megmondom őszintén, nekem ezzel soha nem volt problémám, sokszor talán túl empatikus is vagyok, de más szövegírókkal beszélgetve megbizonyosodtam arról, hogy ez a képesség szintén fejleszthető. Ha az empátia nem az erősséged, ne ijedj meg, van két gyakorlat, melyeket alkalmazva viszonylag rövid idő alatt felturbózhatod:
- Gyakorold az aktív hallgatást: hallgass meg, és mutass érdeklődést minden egyes vélemény, észrevétel és kétely iránt, amit kapsz. A kulcs az, hogy igazán meg akard érteni a másik személyt anélkül, hogy ráerőltetnéd a saját véleményed vagy álláspontod.
- Kerüld az előítéleteket: az ítélkezés helyett inkább a megértésre összpontosíts.
Véleményed akkor is lesz, ha nem akarod- ez elkerülhetetlen. De ahelyett, hogy bírálnál, egyszerűen csak felejtsd el a „szerintem” és az „úgy gondolom” szavakat.
Az ügyfelednek nem következtetésre van szüksége, hanem egy előre megfontolt megoldásra, amely figyelembe veszi az érdekeit.
Éljen a proaktivitás!
Felfedező vagy, vagy a sült galambot akarod? Elébe mész a dolgoknak, vagy megvárod, míg megtalálnak téged?
Ha nem keresed aktívan az információkat, lemaradhatsz a legfontosabb trendekről, változásokról és hírekről.
Ez pedig azt jelenti, hogy a szövegeid nem fognak igazodni az aktuális újdonságokhoz.
A szövegírásban (és bármely más hasonló szakterületen) a naprakészség egy elengedhetetlen plusz, ami még értékesebbé teszi a munkádat.
- Építsd be ezeket a mindennapi rutinodba, és máris előrébb leszel. Képezd magad folyamatosan: tanfolyam, mentorprogram, workshop, könyv- tanulj és tanulj! Igen, elképesztően nagy erőfeszítést (és anyagi befektetést) kíván sokszor a munka után/mellett még tanulni is, de ha igazán jó akarsz lenni a szakmádban, ezzel bizony számolni kell.
- Készíts eseménynaptárt: kövesd nyomon a legfontosabb eseményeket a szakterületeden, és próbáljon meg részt venni mindegyiken személyesen vagy online. Ide tartozik a hashtagek követése, a Facebook-csoportokban való részvétel vagy az Instagramos aktivitás is.
- Aktiváld a kulcsszavas riasztásokat az interneten: így kényelmesen és egyszerűen hozzáférhetsz az összes információhoz (a Google Alerts tökéletes erre a célra).
- Iratkozz fel hasznos csatornákra: hírlevelek, podcastok, Youtube-csatornák- aranybányák az információszerzésben!
Ha rászánod magad, és elkezded ezeket a készségeket mindennap fejleszteni, előbb-utóbb rá fogsz találni az írói hangodra, és egyre többen fogják meghallani a mondanivalódat.
Látod már?
A szövegírás megtanulható.
Én sem születtem copywriternek, de kitartó és következetes munkával szépen lassan azzá lettem. Nem elég a szakmai tudás elsajátítása- a készségeket is fejleszteni kell.
Remélem, a cikk elolvasása után már egyáltalán nem tűnik lehetetlen feladatnak!
Maradt valamilyen kérdésed, kétséged a témával kapcsolatban? Kommentben írd meg nekem, válaszolok!