Mi az a copywriting, vagyis meggyőző szövegírás, és hogyan kell alkalmazni (akár a nulláról indulva)?
Feb 29, 2024A copywriting meghatározása
A copywriting kifejezés még nem olyan elterjedt Magyarországon, mint a világ többi részén. Egyszerűen szövegírásként emlegetik, pedig a külföldi (legalábbis az általam ismert amerikai és spanyol) piacokon egyre egyértelműbben különül el egymástól a tartalommarketing és a copywriting.
Tartalommarketing vs copywriting?
A copywriting fogalmának meghatározásához elengedhetetlen, hogy különbséget tegyünk a tartalommarketing szövegek és a kereskedelmi céllal íródott szövegek között. Hogy miért, azt a könnyebb átláthatóság érdekében később konkrét példákon keresztül mutatom be.
Sokan testvérként tartják számon őket, hiszen mindketten reklám- és értékesítési háttérrel rendelkeznek, ám a két tudományág igenis elhatárolódik. Előrevetítem azonban, hogy minden kétséget kizáróan összeadódva tudnak igazán látványos eredményeket elérni egy vállalkozás digitális erőfeszítéseiben.
Tartalommarketing
A Content HYPERLINK „https://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/” Marketing Institute meghatározása szerint:
„A tartalommarketing olyan stratégiai marketingmegközelítés, amely értékes, releváns és következetes tartalmak létrehozására és terjesztésére összpontosít, hogy vonzóvá tegye és megtartsa a világosan meghatározott közönséget- és végső soron nyereséges vásárlói akciókat ösztönözzön.”
A tartalommarketing olyan (általában) ingyenes tartalmak létrehozásából áll, melyek bevonják a közönséget, értéket nyújtanak, javítják a márkaismertséget, és bizonyítják, hogy a márka/szolgáltató alaposan ismer egy adott problémát.
Az a mód, ahogyan a márka „beszélget” a követőivel, a közösségével, amit ezáltal a kommunikáció által maga köré épít.
Nincsen semmilyen manipuláló szándéka, egyszerűen csak szilárdítja a hírnevet.
Copywriting
A copywriting egy konkrét technika, melynek pontosan körülhatárolható szabályai vannak.
Akik ezen a területen dolgoznak, jól tudják, hogy bár szabályokat könnyű lehet alkalmazni, de a helyzet nem ilyen egyszerű.
Az írás művészet.
A copywriting esetében azért írunk, hogy elérjünk egy előre meghatározott célt.
A copywriting a meggyőző írás művészete, hogy a közönséget, az érdeklődőket vagy a vásárlókat rávegyük a kívánt cselekvésre.
Például: hogy megvásároljanak egy bizonyos terméket, felvegyék velünk a kapcsolatot, feliratkozzanak az e-mail listánkra, letöltsenek egy ingyenes csaliterméket, stb.
Bár kezdetben a copywriting fő célja az értékesítés elérése volt, ma már más célokra is használják: például, hogy a követőink a social média platformokon megosszák a tartalmainkat, lájkolják azokat, és aktívabban interakcióba lépjenek a márkánkkal.
Vagyis a copywriting segíthet abban, hogy megerősítük a kapcsolatot a potenciális ügyfeleinkkel, kapcsolatot teremtsünk a közönségünkkel, aztán pedig rávegyük őket arra, hogy vásároljanak tőlünk (hiszen végsősoron mindenki erre vágyik).
Mi egy copy (vagyis copywriting szöveg)?
A copy az a szöveg, amelyet kereskedelmi vagy nem kereskedelmi cél érdekében írunk azért, hogy annak olvasóit rávegyük egy bizonyos cselekvésre. A következő formátumokat használhatjuk:
- weboldal szövegei
- webshop leírása
- termékleírások
- közösségi média platformok hirdetései (Pl. Facebook, Instagram, LinkedIn)
- értékesítési oldal
- landing page
- hírlevelek (email marketing)
- rádiós vagy podcast reklámok
- TV spot
- Youtube videók
- személyes vagy online értékesítési találkozó
- brosúra, stb.
A felsorolásból jól látható, hogy a copywriting gyakorlatilag a kommunikáció bármely írásos formájában alkalmazható, a következőket azonban nem szabad elfelejteni:
Egy jó copy nem tartalmat közöl vagy cáfol, mint egy sajtóban megjelenő cikk vagy egy közösségi média poszt.
Egy jó copy eléri a célját.
Nem azt akarjuk, hogy a felhasználó a copy szöveget látva azt gondolja „hm, de érdekes!”, és egyszerűen továbbgörgessen vagy lapozzon.
Nem. A cél az, hogy az olvasót (vagyis a lehetséges vásárlót/ügyfelet) gondolkodásra és cselekvésre késztesse:
„Most akarom”- és rákattint a vásárlás gombra, „Most fel is iratkozom”- és azonnal megadja az email címét.
Miért alkalmazd te is a copywritingot- függetlenül attól, hogy milyen terméket/ szolgáltatást kínálsz?
Talán most, hogy pontosan körvonalazódott, mi is pontosan az a copywriting, elgondolkodtál azon, hogy Neked valóban szükséged lehet-e rá- főleg úgy, hogy viszolyogsz a nyílt értékesítéstől.
Nos, megnyugtatlak, a copywriting pontosan azért van, hogy megkönnyítse az értékesítés menetét. Hogy közvetlenebbé, lágyabbá tegye.
Nézzünk 3 okot, amiért mindenképpen érdemes alkalmazni:
A jól alkalmazott copy kiemeli és pontosan a szükséges szavakkal ki is fejezi, hogy mit csinálsz jól, miben különbözöl a konkurenciától úgy, hogy az ügyfeleknek ne legyenek kétségei afelől, miért bízzanak meg pont benned (a termékedben vagy szolgáltatásodban), és ne mást válasszanak.
A copywriting arra ösztönöz, hogy termékeidet vagy szolgáltatásaidat az ügyfél szemszögéből lásd; hogy megértsd, mi a problémája, vágya vagy igénye. Ebből a nézőpontból képes megteremteni az eladáshoz szükséges empátiát azáltal, hogy megérted, mit vár a potenciális vásárlód.
A copywriting egyfelől bevonzza azokat a vásárlókat, akiknek segíteni szeretnél a termékeddel, szolgáltatásoddal, másrészről pedig lehetővé teszi, hogy ügyfeleid bizalommal vásároljanak, hiszen tisztában kerüljenek azzal, hogy mit kapnak (és milyen hasznot húznak belőle).
A copywriting az alapja annak, hogy az ügyfél azzal az érzéssel távozzon, hogy jó döntést hozott.
Hogyan kezd el alkalmazni a copywritingot a saját vállalkozásodban?
Mielőtt elkezdenéd meg-vagy átírni a szövegeidet, tanulmányozd át alaposan az alább felsorolt aspektusokat.
Ahhoz, minden szöveg (formátumtól függetlenül) hatékony és hiteles legyen, és eszközként működjön a kapcsolatteremtésben, ezekre mindenképpen figyelni kell:
1. Nagyon alaposan ismerd meg saját magad/a márkádat!
Válaszolj ezekre kérdésekre (a legjobb, ha írásban teszed, hiszen így a későbbiekben könnyen delegálhatod a szövegírást ugyanazon irányvonalak mentén)!
2. A lehető legapróbb részletekig ismerd meg a potenciális vásárlóidat!
Ahhoz, hogy a szövegeid valóban célba érjenek, és ahhoz szóljanak, aki tényleg fogyasztód lehet, PONTOSAN tudnod kell, hogy kihez szólsz.
Ki követ Téged a közösségi média platformokon; hogyan reagál a posztjaidra; milyen fogyasztói szokásai vannak; kiket követ rajtad kívül; mikor internetezik; megnyitja-e az általad küldött emaileket; megnézi-e a weboldalad; eljut-e az értékesítési oldaladra; milyen útvonalon jut odáig, stb.
Milyen ügyfelekkel dolgozol/dolgoztál együtt; ki vásárol tőled vagy veszi igénybe a szolgáltatásaidat; hogyan kommunikálsz velük; milyen szokásaik vannak, stb.
Valóban azokkal dolgozol, akikkel szeretnél?
Ha nem tudod a kérdést ezekre a válaszokra, kutass, kérdezz, olvass, végezz felméréseket. Hiszen ahogyan Meredith Hill is mondja, ha mindenkihez beszélsz, akkor senkihez sem beszélsz igazán.
3. Legyen átlátható, egyértelmű értékajánlatod!
Az értékajánlat az a világos, rövid és tömör magyarázat, amelyet a látogatónak, érdeklődőnek vagy ügyfélnek adunk, hogy az a kínálatunk mellett döntsön:
milyen előnyei vannak a Te márkádnak; mi az, amiben többet vagy mást nyújtasz, mint a versenytársaid; mi teszi egyedivé, különlegesé a terméked, szolgáltatásod.
Mielőtt bármilyen szöveget is írnál a márkád számára, tisztában kell lenned azzal, hogy milyen képet szeretnél közvetíteni magadról.
Ezután pedig elkezdhetsz játszani a szavakkal, és alkalmazhatod a copywriting szabályait, formuláit.
Összegzés
Mint a cikk elején említettem, a tartalommarketing és a copywriting nem ellenségei egymásnak, egyik nem akarja legyőzni a másikat. Sokszor igazán éles határ sem húzható, egyvalamiben azonban minden marketinggel foglalkozó szakember egyetért:
egy vállalkozásban nem érdemes csakis tartalommarketinget vagy csakis copywritingot alkalmazni. A kettő- ha előre átgondolt stratégia mentén működnek- tökéletesen kiegészíti egymást, és kart karba öltve járulnak hozzá az eladások növeléséhez.
A copywriting jól meghatározott formulák alapján működik, alkalmazása megtanulható- és minden sikeres vállakozás életében kulcsfontosságú.
Te is szeretnéd alkalmazni a copywritingot a márkád kommunikációjában?
Hozzászólásban várom a véleményed, hogy hasznosnak és érthetőnek találtad-e ezt az összefoglalót.
Köszönöm, hogy elolvastad a cikkemet!