Hogyan kezeld a kommentben kapott kritikát?
May 28, 2024A kommentekben kapott kritika olyan, mint az eső egy nyári napon – néha frissítő, néha bosszantó, de mindenképpen elkerülhetetlen. Az internet világa tele van véleményekkel,és ezt szeretik is megosztani az emberek.
Szóval, hogyan kezeljük a kritikát anélkül, hogy idegösszeroppanást kapnánk, vagy új karriert kezdenénk barlanglakóként?
Megmutatom neked, hogyan válaszolj a kommentekben kapott kritikára úgy, hogy közben megőrizd a profizmusodat és pozitív kapcsolatot építs a közösségeddel. Megnézzük, milyen szövegírói technikákat alkalmazhatsz a válaszadás során, és hogyan fordíthatod a kritikát a javadra. A cikk végén pedig elmesélem, mi történt velem a CopyClubom indulásakor, és a kezdeti megbántottságom után végül hogyan kerekítettem a szakmai "nagyjaitól" kapott kritika után egy kiemelkedően jól konvertáló hírlevelet és posztot, amelynek végül a legtöbb CopyClub-alapító tagot köszönhettem.
A kommentelés pszichológiája ugyanis annyira érdekes, hogy szinte külön tantárgyat kéne róla indítani, hiszen a háttere meglehetősen komplex és több tényező együttes hatásából áll. Az emberek különböző okokból kommentálnak, de sajnos nem minden komment érkezik jó szándékból.
A valós kritika általában konkrét javaslatokat és észrevételeket tartalmaz, amelyek célja a fejlődés elősegítése.
De vannak olyan kommentelők, akiknek célja a provokáció és vita generálása, nem pedig konstruktív visszajelzés adása.
Az ilyen trollokkal való foglalkozás legjobb módja a figyelmen kívül hagyás és a tiltás. Ha egy komment tisztán provokatív és nem konstruktív, egyszerűbb letiltani a felhasználót, hogy megóvd a közösségedet a negatív hatásoktól. Mert a trollokkal veszekedni olyan, mintha sárdobálós versenyt rendeznétek egy disznóval. Mindketten sárosak lesztek, de a disznó még élvezi is.
De nézzük is, mit tehetsz ha a kritika nem trolltól jön!
Először is, nyugi! Tudom, nehéz nem azonnal visszavágni, de hidd el, az érzelmi válaszok általában nem végződnek jól. Vegyél egy mély levegőt, igyál egy teát, vagy ha igazán profin akarod kezelni a helyzetet, dobj be egy doboz fagyit. Idegállapot alatt válaszolni olyan, mintha benzinnel próbálnád eloltani a tüzet. Spoiler: nem fog működni.
Viszont a kommentekben érkező kritika megfelelő kezelése elengedhetetlen a közösséged építése és fenntartása érdekében. A negatív kommentek lehetőséget kínálnak a fejlődésre, a visszajelzések fogadása és kezelése pedig hitelessé és megbízhatóvá tesz.
A kritika, ha megfelelően fogadjuk, segíthet abban, hogy felismerjük a gyengeségeinket és erősítsük az erősségeinket. A konstruktív visszajelzés támogatja azt, hogy azonosítsuk azokat a területeket, ahol fejlődnünk kell, ráadásul mások nézőpontjainak megismerése elősegítheti, hogy szélesebb körben lássuk az adott témát.
Az első és legfontosabb szabály azonban: ne vedd magadra a kritikát!
Könnyű mondani, ugye? De gondolj bele: mindenki más szemszögből látja a dolgokat!
A kritika nem feltétlenül rólad szól, hanem arról, hogy az adott személy hogyan értelmezte a munkádat.
Amikor kritikát kapsz, fontos, hogy figyelmesen olvasd el és próbáld megérteni annak lényegét. Ne védekezz azonnal, hanem gondolj arra, hogy a visszajelzés segítségével fejlődhetsz.
Egy jó szövegíró képes a legnegatívabb kritikából is hasznos információkat kinyerni, amelyek segítenek a jövőbeli munkájában.
Ha lenyugodtál, próbáld megérteni, miről is szól a kritika. Nem mindenki a világ ellen van, néha tényleg van valami értékes a sorok között. Mindenki kap kritikát, még a legjobbak is. Próbálj objektíven tekinteni rá – vajon van valami igazság benne?
Elemezd ki a kritikát. Próbáld meg megérteni, hogy a kritika mögött milyen konkrét probléma áll. Azonosítsd a konstruktív elemeket.
Ne feledd, hogy nem minden kritika rosszindulatú: sok esetben olyan pontokat tartalmaz, amelyek segíthetnek javítani a munkád minőségén. Vedd sorra a felvetett problémákat, és gondold át, hogyan tudnád ezeket orvosolni. Például, ha valaki azt írja, hogy a szöveged nem elég egyértelmű, érdemes átgondolni, hogyan tudnád világosabban kifejezni a mondanivalódat.
Légy hálás a visszajelzésért!
Miután megértetted a kritikát, válaszolj higgadtan és udvariasan.
Függetlenül attól, hogy mennyire kellemetlen a kritika, vagy mennyire értesz vele egyet, mindig köszönd meg az illetőnek, hogy időt szánt arra, hogy visszajelzést adjon. Ez nem csak udvarias, de azt is mutatja, hogy nyitott vagy a fejlődésre. Még ha a kritika kemény is, köszönd meg a visszajelzést.
Ezzel azt mutatod, hogy értékeled a közönséged véleményét.
Nem kell túlmagyarázni, elég, hogy: "Köszönöm, hogy megosztottad a véleményed. Mindig örömmel fogadom az építő jellegű kritikát”.
Ha a kritika jogos, ismerd el a hibádat és ígérd meg, hogy javítod. Az emberek értékelik az őszinteséget és a felelősségvállalást.
Például: "Igazad van, ez valóban egy elírás volt. Köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmem. Javítom a cikket."
Ha szükséges, kérdezz vissza, hogy pontosabban megértsd a felvetett problémát. Például, megkérdezheted: „Tudnál példát mondani arra, hogy melyik részt találtad nehezen érthetőnek? Ez segítene, hogy javíthassak rajta.”
Ezzel nemcsak tisztázod a helyzetet, de azt is mutatod, hogy nyitott vagy a fejlődésre.
Ha valaki általánosságban kritizálja a munkádat, kérj konkrét példákat. Például: „Nagyon hasznos lenne, ha tudnál egy konkrét példát mondani, hogy pontosan mi volt a gond.” Ezzel segítesz a kritikusnak is pontosabban megfogalmazni a véleményét, és te is jobban megértheted, mire gondolt.
Bármennyire is kemény a kritika, próbálj meg pozitív maradni.
A humor is lehet egy jó eszköz, ha megfelelően alkalmazod. Ne vedd túl komolyan magad, és próbálj meg mosolyogni a nehéz helyzetekben is. Például: "Ez egy jó észrevétel, és el kell ismernem, hogy ez tényleg elkerülte a figyelmem. Köszönöm, hogy szóvá tetted – legközelebb jobban fogok figyelni!"
A humor egy kiváló eszköz, amivel le lehet oldani a feszültséget és pozitív hangulatot teremteni. Persze csak akkor használd, ha a helyzet megengedi, és nem tűnik sértőnek. Például: "Köszönöm a visszajelzést, úgy látom, a cikkem nem nyerte el a tetszésedet. Úgy látszik, legközelebb be kell vetnem a titkos receptemet!"
Mutass mellette empátiát és megértést. Próbálj meg az olvasó helyébe lépni, és megérteni, miért gondolja úgy, ahogy. Ez segít abban, hogy jobban kommunikálj, és építőbb visszajelzéseket kapj.
Amikor kritikát kapsz, mindig vedd figyelembe a kontextust!
Nézd meg, ki írta a kommentet, milyen hangnemben, és milyen körülmények között érkezett a kritika. Ha például egy frusztrált ügyfél írta a kommentet, akkor a hangnemük lehet keményebb, mint egy átlagos visszajelzés. Az ilyen esetekben különösen fontos a megértés és empátia..
Ne ülj fel a személyeskedésnek!
Mindig maradj profi. Ha valaki durva vagy személyeskedő megjegyzéseket tesz, ne süllyedj le az ő szintjére. Válaszolj higgadtan és udvariasan. Például: „Sajnálom, hogy így érzel, de köszönöm, hogy megosztottad a véleményedet.” Ezzel megőrzöd a méltóságodat, és mutatod, hogy komolyan veszed a munkádat.
Épp ezért ha zsigerből válaszolnál, csak óvatosan. A szarkazmus kétélű fegyver. Ha jól használod, nagyon hatásos lehet, de könnyen félreérthető is. Ha például valaki azt írja, hogy „Ez a cikk pocsék”, válaszolhatsz így: „Igen, én is éreztem, hogy hiányzik belőle valami... talán a te kedvenc témád?” Ezzel viccesen válaszoltál, de mégsem bántottad meg a másikat.
De soha ne kezdj el veszekedni a kommentelőkkel!
Ez nem vezet sehova, csak tovább rontja a helyzetet. Ha úgy érzed, hogy egy vita kezd kialakulni, inkább zárd le udvariasan a beszélgetést.
Amikor válaszolsz egy kritikára, tekintsd ezt egy újabb szövegírási feladatnak. Fogalmazd meg világosan és tömören a válaszodat, ügyelve a helyesírásra és a nyelvhelyességre. A jól megírt válasz nemcsak a kritizáló személyt győzheti meg, hanem a többi olvasó számára is professzionális képet fest rólad.
Magyarázd el, de ne megmagyarázd!
A válaszod megfogalmazásánál használd a szövegírói eszközöket, mint például a metaforákat, hasonlatokat, és figyelemfelkeltő kifejezéseket. Ezek segíthetnek abban, hogy a válaszod ne csak informatív, hanem érdekes és szórakoztató is legyen.
Azonban, ha úgy érzed, hogy a kritika félreértésen alapul, magyarázd el az álláspontodat udvariasan és világosan. Kerüld a védekező hangnemet, inkább próbáld megérteni a másik fél nézőpontját, és adj egyértelmű magyarázatot. Például: "Értem, hogy miért gondolhatod így, de szeretném megosztani veled a háttérinformációkat, amik alapján ezt a döntést hoztam."
Ha a kritikát a cikked tartalmára vonatkozik, mindig hivatkozz a forrásokra. Például: „A statisztikák az XY kutatásból származnak, amelyet itt találsz: [link]”. Ezzel alátámasztod az állításaidat, és megmutatod, hogy nem légből kapott dolgokat írtál.
A kritika megválaszolásakor alkalmazhatod a storytelling technikát. Például, ha valaki azt írja, hogy a szöveged unalmas, mesélj egy rövid történetet arról, miért választottad azt a megközelítést. Ez személyesebbé és érthetőbbé teszi a válaszodat, és segít kapcsolatot teremteni az olvasóval.
Egy kritika során gyakran felmerül, hogy valami nem világos vagy nem elég részletes. Ilyenkor érdemes példákat és illusztrációkat beépíteni a válaszodba. Ez segít jobban megértetni az álláspontodat és konkrétumokat ad a kritizáló személynek. Ha a kritika pontatlan információkon alapul, finoman és tényekkel alátámasztva helyesbítsd a félreértéseket.
Mindig tartsd szem előtt, hogy mi a célod a válasszal.
Szeretnél javítani a munkádon? Szeretnél kapcsolatot építeni az olvasókkal? Esetleg csak le szeretnéd zárni a beszélgetést?
A célod határozza meg, hogyan válaszolj a kritikára.
Ha világos céljaid vannak, könnyebb lesz kezelni a kritikát is. Ha tudod, hogy a szöveged értéket képvisel, és segít az olvasóidnak, akkor a negatív kritikák kevésbé fognak érinteni.
Zárd le profin!
A válaszod végén zárd le a beszélgetést elegánsan és pozitívan. Köszönd meg újra a visszajelzést, és jelezd, hogy nyitott vagy a további észrevételekre. Például: "Még egyszer köszönöm a visszajelzésed.Mindig örömmel fogadom az olvasóim véleményét, hiszen ezek segítenek abban, hogy folyamatosan fejlődjek. Ha van még bármi más, amit szeretnél megosztani velem, nyugodtan írj “
Mindig emlékezz, hogy nem vagy egyedül: negatív kritikát mindenki kap. Még a legjobbak is. Építs nyugodtan kapcsolatokat más tartalomgyártókkal, mert egy erős hálózat támogatást nyújthat a nehéz időkben.
És persze az olvasóid bevonása a tartalom készítésébe nagyszerű módja annak, hogy közösséget építs, és csökkentsd a negatív kritikák hatását. Kérd ki a véleményüket, indíts beszélgetéseket, és válaszolj a kommentekre barátságosan. Ez növeli az elkötelezettséget és csökkenti a kritikus hangok számát.
Ne feledd: a kritika a fejlődés része.
Ha helyesen kezeled, nem csak túlélheted, hanem profitálhatsz is belőle. Szóval, legközelebb, amikor egy komment kritizál, tekints rá úgy, mint egy esélyt arra, hogy javítsd a tartalmad és még jobbá válj. Értékeld objektíven a kritikát, és gondold át, hogyan tudnád felhasználni a javaslatokat a fejlődésed érdekében.
Így történt ez velem is 2022-ben, a CopyClubom indulásakor. A klub landoló oldalát kitettem egy szakmai csoportba is, ahol két szövegíró gúnyosan nekem esett kommentekben, hogy mégis hogyan veszem a bátorságot ahhoz, hogy copywritingot oktassak.
Először teljesen lefagytam, annyira váratlanul ért a kommentáradatuk. De aztán a férjem tanácsára nagy levegőt vettem, és előhúztam a csodaeszközt, ami most sem hagyott cserben: a copywriting és a storytelling segítségével olyan posztot és hírlevelet varázsoltam a történetből, hogy a kampányom végül hihetetlen eredménnyel (114 előfizető organikusan) zárult.
Ez tehát az útravalóm neked is: ne ijedj meg attól, ha kritika ér!
Fogd vissza az egódat, próbáld objektíven megvizsgálni a történteket, és miután sikerült megnyugodva átgondolnod, fordítsd a saját hasznodra!