A digitális marketing története: az első tudatos kattintásoktól napjainkig
Oct 27, 2024Azon gondolkodtam a napokban, hogy a kisfiamnak mennyire magától értetődő az internet létezése. Ő már abban nő fel, hogy bármikor bármit elérhet online: ha meg akar nézni egy mesét, csak bekapcsolja a tévét, kiválasztja, hogy Netflixen, Prime-on vagy Disney-n van-e az éppen aktuális kedvenc, és már indul is a következő epizód- reklámok nélkül.
Mi viszont még olyan gyerekkorban éltünk, ahol a tévében ki kellett várni, hogy véget érjenek a reklámok, és csak utána folytatódhatott a mese vagy a film. Ha valamit meg akartunk tudni, akkor a könyvtárba mentünk vagy lapozgattuk az enciklopédiákat, nem pedig gyorsan rákerestünk a telefonunkon. A zenehallgatás is más volt: egy-egy sláger kedvéért órákig vártunk a rádió mellett, vagy kazettákat másoltunk egymásnak, míg most egy pillanat alatt meghallgatható a kedvenc dalunk a streaming oldalakon.
Azóta hatalmasat fordult a világ, és a digitális marketing szinte észrevétlenül vált az életünk szerves részévé. De hogyan jutottunk el idáig? Hogyan váltak a banner hirdetések, a közösségi média posztok és az influencerek mindennapjaink részévé? Utazzunk vissza az időben, hogy megismerjük a digitális marketing fejlődését mind globális, mind magyar szemszögből, az első online hirdetésektől egészen napjainkig!
1. Az első online hirdetések: 1994 világszerte, 1990-es évek vége Magyarországon
A digitális marketing története 1994-ben indult, amikor a Wired magazin (akkor még HotWired) weboldalán megjelent az első banner hirdetés. Ez az AT&T-től származott, és a „Kattints ide!” szlogen az emberek 44%-át kattintásra ösztönözte. Magyarországon az első online hirdetések a 90-es évek végén tűntek fel a nagyobb hírportálokon, mint például az Index.hu és az Origo.hu.
2. Keresőoptimalizálás (SEO) születése: 1997 világszerte, 2000-es évek eleje Magyarországon
A keresőoptimalizálás (SEO) fogalma 1997-ben bukkant fel, amikor világszerte egyre többen kezdték el optimalizálni weboldalaikat, hogy jobb helyezéseket érjenek el a keresőkben. Magyarországon a Google megjelenésével a 2000-es évek elején kezdett elterjedni a SEO, és a hazai vállalkozások gyorsan felismerték, hogy az online jelenlétük javítása komoly versenyelőnyt jelenthet.
3. A Google megjelenése: 1998
A Google 1998-as megjelenése forradalmasította az internetes keresést. Az intelligens algoritmusok pontosabban szűrték a találatokat, így a felhasználók gyorsabban megtalálták, amit kerestek. Ez az áttörés Magyarországon is hamar éreztette hatását, és azóta is a Google a legnépszerűbb keresőmotor, amire az online marketing alapul. De hiába jelent ám meg már 1998-ban, azért nem használtuk ám olyan magától értetődően! Én 2004 és 2009 között jártam egyetemre, és rendszeres vendég voltam a könyvtárban, amikor beadandót kellett írni (ami magyar és kommunikáció szakon nem félévente 1-et jelentett...). Ma már szinte elképzelhetetlen, de nem Google-ön keresgéltem, hanem könyvekben. A szakdolgozataim megírásához pedig gyakorlatilag hetekre beköltöztem a szegedi TIK-be, és sokszor ki sem látszottam a könyvhalmaz mögül.
4. Az Iwiw és a MySpace: 2002-2010 Magyarországon, majd világszerte a közösségi média forradalma
Emlékszel még? Mielőtt a Facebook világszerte dominálni kezdett, a magyar felhasználók az Iwiw-en (eredetileg WiW, azaz „who is who”) kapcsolódtak egymáshoz. Ez volt az első igazán népszerű közösségi média platform Magyarországon, ami 2002-ben indult. Szintén egyetemista voltam, amikor az Iwiw a térhódításának csúcspontjára hágott: akkortól számított hivatalosnak egy szerelmi kapcsolat, ha az Iwiw-en is nyilvánossá tettük:D.
Eközben világszerte 2003-ban elindult a MySpace, majd 2004-ben a Facebook, ami hamarosan mindenki figyelmét magára vonta, beleértve a marketingeseket is.
5. Az e-mail marketing terjedése: 2000-es évek eleje
Az e-mailek marketingeszközként való felhasználása már az 1990-es évek végén is elkezdődött, de a 2000-es évek elején vált igazán népszerűvé, mind globálisan, mind Magyarországon. A magyar cégek is felfedezték, hogy a jól célzott e-mail kampányokkal közvetlen kapcsolatot alakíthatnak ki ügyfeleikkel. Az eTarget és más hazai hírlevélküldő szolgáltatások segítették ezt a folyamatot.
(Az eTarget egy digitális reklámszolgáltatás, amely a 2000-es évek elején vált ismertté Magyarországon és más közép-európai országokban. Főként online hirdetések kezelésére és célzott hirdetési kampányok futtatására specializálódott. Az eTarget lehetővé tette a vállalkozások számára, hogy célzott hirdetéseket helyezzenek el különböző weboldalakon, e-mail kampányokat kezeljenek, és jobban elérjék a potenciális vásárlókat a felhasználói adatok és érdeklődési körök alapján.
Ez volt az egyik első olyan platform a régióban, amely segített az online hirdetések automatizálásában és célzottabbá tételében, így hozzájárult ahhoz, hogy a digitális marketing egyre népszerűbbé váljon a hazai vállalkozások körében is.)
6. Google AdWords és Facebook Ads: 2000-es évek közepe
A Google AdWords (ma Google Ads) 2000-es indulásával világszerte, így Magyarországon is lehetőség nyílt arra, hogy a vállalkozások célzott hirdetéseket jelenítsenek meg a keresési találatok között. Hasonló áttörés volt, amikor 2007-ben a Facebook elindította saját hirdetési platformját, a Facebook Ads-ot. Ez a két platform forradalmasította a hirdetések célzási lehetőségeit, és alapjaiban változtatta meg a digitális marketinget.
7. A mobil forradalom: 2007-től világszerte, Magyarországon a 2010-es évek elején
2007-ben az iPhone megjelenése világszerte új irányt adott a digitális marketingnek, hiszen az emberek elkezdtek egyre többet böngészni és vásárolni telefonjukról. Magyarországra kicsit később, 2010-ben érkezett meg az iPhone őrület, de onnantól kezdve nálunk is megállíthatatlanná vált: egyre több hazai vállalkozás fejlesztett mobilra optimalizált (ún. reszponzív) weboldalakat és hirdetéseket.
8. A tartalommarketing és a minőségi tartalom térnyerése: 2010-es évek
Világszerte a Hummingbird algoritmus 2013-as bevezetésével a Google még inkább a minőségi, releváns tartalmakat helyezte előtérbe, ami elindította a tartalommarketing virágkorát. Magyarországon az olyan oldalak, mint a Divány.hu és a Forbes.hu, példák arra, hogyan lehet erős közönséget építeni és márkát erősíteni jó minőségű tartalommal. A Forbes.hu üzleti témájú cikkei például nemcsak informatívak, de gyakorlati tippeket és inspirációt is nyújtanak a vállalkozóknak, így vonzanak egy elkötelezett olvasótábort.
9. A közösségi média marketing és influencerek: 2010-es évek
Ahogy a Facebook után megjelent az Instagram, a közösségi média marketing egyre fontosabbá vált, mind nemzetközileg, mind Magyarországon. A közösségi platformokon megjelentek az influencerek, akik hiteles és közvetlen módon népszerűsítették a termékeket. Világszerte olyan influencerek, mint Kim Kardashian és Huda Kattan szereztek hatalmas követőtábort, és váltak a globális márkák kedvenceivé, hiszen befolyásukkal és elérésükkel jelentős vásárlói bázist tudtak mozgósítani.
Magyarországon is egyre nagyobb szerepet kaptak az influencerek a marketingkampányokban. A jelenlegi legnagyobb követőtáborral rendelkező hazai influencerek, mint például Vasvári Vivien, Rubint Réka, vagy Weisz Fanni, szintén jól mutatják, hogy a személyes márka és a hiteles kommunikáció mennyire hatékonyan ösztönzi a követőiket a vásárlásra és az adott márkákkal való azonosulásra.
10. Mesterséges intelligencia és automatizálás: 2020-as évek
Az utóbbi években a mesterséges intelligencia (MI) és az automatizálás alapjaiban változtatta meg a digitális marketinget. Az olyan eszközök, mint a ChatGPT, lehetővé tették a személyre szabott tartalom gyorsabb és hatékonyabb előállítását. Magyarországon a hazai fejlesztésű chatbot megoldások és automatizált kampányok szintén népszerűvé váltak, hiszen a cégek így még precízebben célozhatták meg közönségüket.